Premiesamling Lars Fiske

Lars Skjølsvold Fiske

Her er litt av historien til Lars Fiske.

Født 1903 i Rindal – død 1995 og gravlagt på Heimdal kirkegård.

Navnet Lars Fiske fant en som regel øverst på resultatlistene,enten det var spesielt langrenn eller kombinert. Den legendariske idrettsmannen som herjet premielistene fra 1920 og utover i 1930 årene.

Lars Fiske ble født i Rindal i 1903. Han kom til Tiller som 7-åring. Lars startet sin idrettskarriere da han bare var 14 år gammel.

De første årene som idrettsmann representerte han Leinstrand IL. Senere meldte han seg inn i Tiller IL i 1922/23.

Og så kom Lars Fiske i sin karakteristiske stil.

Sportsreferatene i 1920-30 årene

Lars var med i Tiller idrettslags 10 års jubileumsrenn i 1926,der han vant langrennet. Siden han både var en dyktig langrennsløper og skihopper,ble kombinert den idrettsgrenen han satset mest på.

Mens skiløpere i dag har trenere rundt seg,topp moderne utstyr og profesjonelle smøreteam i bakhånd,var forholdene helt annerledes da Lars Fiske var på topp.

Hoppskiene var hel hickory,bindingene var av Huitfeldtypen med lærreimer og strammere. Senere ble bindingen forbedret og fikk strammere med fjæranordning. Langrennskiene var også hel hickory og dermed heller tunge. Bergendalsbindingen var den tids moderne langrennsbinding. Bindingen klemte kanten på skosålen mot underlaget og dette førte ofte til at skosålen sprakk. Ikke minst forårsaket bindingen stygge gnagsår ved løp over lengre distanser.

Skismurning fantes,men utvalget var ikke overvettes stort. Helst gikk det i Bratlie silke,medium,mix og klistervoks. Klister var mangelvare,men det ble eksperimentert med heimkok av tjære,harpiks,smeltet gummi og grammofonplater.

Da Lars var aktiv,var ikke langrennsløypene snorrette traseer med flere spor. Som oftest var det gått opp et spor i laussnøen av 5-6 mann. Ble det vind,blåste sporet igjen,og de første startende fikk den utakknemlige jobben med å brøyte løype for de andre. Sporet gikk ofte i ulendt terreng,over skigarder,og med svinger i rett vinkel både til høyre og venstre. Skiferdighetene ble satt på de alvorligste prøver. Rett ofte ble løperne oppslått i ansiktet av kvister som stakk ut i traseen.

Lars Fiske opparbeidet seg etterhvert en gedigen premiesamling. Det har blitt ca. 20 pokaler i edelt metall,men det finnes også skåler og skjeer. Alt sammen svært verdifullt fordi premiene den gang var 830 g. sølv.

Premier Lars Fiske

Å liste opp Lars Fiskes samtlige prestasjoner ,vil føre alt for langt. Her nevnes noen av hans beste resultater fra glansperioden 1927 til 1932.

• 1927  –  1. Premie Kombinert Klasse A + Damenes premie,kretsrenn Støren

• 1929  –  5. Premie Kombinert Klasse A Gråkallrennet

• 1929  –  2. Premie Kombinert Klasse A,+damenes premie,Trønderrennet

• 1930  –  4.Premie Kombinert Klasse A,+ damenes premie,Trønderrennet

• 1931  –  8. Premie Klasse A,Gråkallrennet

• 1932  –  1. Premie militært langrenn m/skyting,Trondheim Kommandantskaps premie.

Den militære premien,en diger pokal, satte Lars ekstra stor pris på. Han regnet denne seieren som en av sine største prestasjoner. Løypa var på 30 km,med start fra Skistua. Derfra gikk løypa ned fra Stykket,over Leirsjøene og  Smistad frem til skytebanen på Heimdal. Her ble skyteferdighetene satt på prøve. Deretter gikk løypa utover mot Hestsjøen og Leinstrandmarka,over Bergskaret og ned til Marka,opp Lindboløypa,over Kvistingen og opp Storheia,derfra ned igjen til Vintervatnet og Skistua.

Når en tar med at løperne var iført militæruniform med Krag Jørgensen over skuldra,skjønner man at løpet var temmelig tøft. Det verste var,fortalte Lars,at løperne heller ikke fikk lov til å åpne hektene på uniformen i halsen. Deltakerne skulle være korrekt antrukket.

Lars Fiske har også deltatt i en del turrenn. Skårarennet har han fullført 5 ganger. Siste gangen var i 1950 da han vant Klasse F. Ellers har han deltatt i Marka rundt og Seterrennet.

I 1924 ble det satt opp en pokal fra Sportsinteresserte i Tiller. Pokalen skulle vinnes 3 ganger. Lars tok sin første aksje i 1928. Dernest erobret han pokalen til odel og eie etter seire i 1948 og 1949. I en alder av 46 år slo han ungdommene fra idrettslagene Tillergutten,Tiller IL og Heimdal Idrettsforening.

Pokalen Lars Fiske vant er nå i premiesamlingen som han selv ga tilbake til Tillergrenda i 1992, og som skal stilles ut i premieskapet på Flotten Forsamlingshus.

Lars Fiske med premiesamlingen sin.